keskiviikko 28. toukokuuta 2008

Smart Fortwo - Tuo mahtava moottoritiehirmu

Mulla oli vuokraamosta tuommoinen Smart Fortwo vuokralla. Mä olen joskus ajatellut että tommoinen voisi olla kätevä kakkosauto. Nyt kyllä ajatukset muuttuivat.

Lähinnä voisi valittaa siitä, että että keksinnössä oli kyllä huonoin "automaatti" vaihdelaatikko, mitä olen ikinä kokeillut. Ensinnäkin keppi oli ihan ihmeellinen vaihdejärjestelyltään ja pakin päälle laittaminen oli jokseenkin erikoista. Keppiä vedettiin N-asennosta taaksepäin ja sitten pakki meni päälle tai sitten ei mennyt. Yleensä se meni päälle noin kolmannella yrittämällä.

Sitten eteenpäin ajaminen. Vaihdekeppiä siirretään N-asennosta vasemmalle jolloin auto on ns. puoliautomaattitilassa. Koska vehkeestä ei ollut aiempaa havaintoa, niin lähdin vain ajelemaan ja saavuttaessa rajoittimeen meni seuraava vaihde päälle. Vaihteita pystyi vaihtelemaan tökkimällä keppiä eteen ja taakse isommalle ja pienemmälle. Sitten huomasin että vaihdekepin sivussa on nappi jota painamalla laatikko meni "normaaliksi" automaatiksi.

Tosin en ole ikänä ajanut autolla joka vaihtaa vaihteita yhtä pahasti rykäisemällä. Niin että penkistä nytkähtää 10 senttiä eteenpäin kun seuraava vaihde sulavasti nykäisee päälle ja nopeus tippuu vaihteenvaihdossa varmaan 3-4 kilometriä.

Tässä on muuten youtube pätkä smartin vuoristotieominaisuuksista, mutta tuo laatikon nykäisy ei niin näy tuossa kuin mitä se livenä tuntui.

http://uk.youtube.com/watch?v=nC86tWyupTo

Sitten ylämäkilähdöt. Automaattilaatikko ei pidä yhtään paikallaan kun ei paina kaasua. Sitten kun painaa kaasua, niin lähdetään nykäisemällä liikkeelle ja kun vauhti riittävästi hidastuu, niin menee vapaa päälle. Niinpä tuollaisessa rekka-auton kanssa kaupungissa ylämäkeen tilanteessa piti pitää jarrua päällä yhtäaikaa, koska auto olisi valahtanut väkisellä takana tulevan nokkaan.

Lisäksi esim. peruutettaessa kytkin otti tosi äkäiseen, eli autoa ei voinut peruuttaa nätisti niinkuin normaalilla automaattivaihteella. Esimerkiksi kuvissa olevalle paikalle olen saanut VW Transporter T3 pakun parkkiin, niin että se on kokonaan jalkakäytävällä. Tuota ei uskaltanut värkätä lähemmäksi parkkiin ja eikös tuollaisen auton idea ole olla helposti pysäköitävä???

Tuossa on muuten kuva tuosta vaihteen hämmentimestä







Olisi kyllä "mersun tekemästä" härvelistä odottanut enemmän, vaikka kinneri onkin. Lähinnä tuo vaihdelaatikko oli niiiin suuri pettymys. Autossa oli hieno "kattoluukku" eli koko katto oli pleksiä. Voiko sen avata oli suuri kysymys. Ei voi.
Loppuun sitten huvitus. Harvasta autosta voi ajaa mittari tappiin. Tuon sai alamäessä tappiin. 160 mittarin mukaan, GPS nopeutta 149 huippu. Niissä vauhdeissa tuntui että tuo lähtee käsistä ihan justiinsa. Tästäpä on tässä videolinkki...
***update***
Jos haluat nähdä mitä tapahtuu, kun tämmöisellä ladataan 70mph, eli vähän reilua satasta betoniseinään, niin katso video:

Ei kommentteja: