perjantai 7. marraskuuta 2008

Tullin autoverouudistus osa 2732


Syksyisin on Tullilla tapana rukata autoveroa enemmän tai vähemmän.

Nyt kyllä haukattiin taas **skaa.

Autotehtaat ovat myyneet Suomeen halvemmalla autoja, koska täällä on korkea vero. No joo, saman ne oikeasti maksavat. Maahantuoja maksaa vaan sitten markkinointihyvitystä tai jotain muuta, kiertääkseen verot. Mutta koska kyseessä on iso toimija ja iso veron maksaja on veronkiertäminen sallittua.

Nyt kun hinnoittelusta tulee läpinäkyvä, niin autotehtaiden on pakko nostaa hintaa ja kas, kuluttaja maksaa autostaan taas tonneja lisää.

Tullin pelleily autoverotuksen kanssa on kyllä niin typerää. Olen tuonut noita autoja maahan ihan ammatiksenikin, mutta nyttemin olen vähentänyt, koska alaa vaikeutetaan vuosittain vaihtuvilla säädöksillä ja muutoinkin kannattavuus on heikentynyt kovasti, koska suomalainen ostaa vain sitä halvinta roskaa = ei huvita.
Sen lisäksi Tullin tapa määrittää tätä kuuluisaa markkina-arvoa on aivan omituinen. Esimerkiksi kesällä toin itselleni kakkosautoksi auton joka oli vähän kokenut kovia, eli molemmat kyljet piti osittain oikoa ja maalata kokonaan yli. Tullin mukaan auton markkina-arvo oli 300e vähemmän kuin ehjän, eli sain alennusta veroon oikein 50e! Auto jäi edulliseksi vielä halvalla tehdyn työn ansiosta, mutta jos veron perusteena on "markkinahinta" niin jos kaupassa on myynnissä 2 mersua, toisesta molemmat kyljet naarmuilla ja kolhuilla ja toinen ehjänä ja hinta eroa on 300e, niin kumpikohan jää seisomaan liikkeeseen???
Turhaa on ehkä mainitakaan että nettiautosta voisi ostaa paljon halvemmalla tinkimättä auton kuin mitä tullin veropäätöksen "markkina-arvo" oli.
Nytkin tullaan pisteeseen jolloin kukaan ei taas seuraavaan puoleen vuoteen oikein tiedä mitä autot maksavat ja kukaan ei oikein osta autoja. Sen lisäksi hätähousut pudottavat autonsa hintaa viikoittain saadakseen sen myytyä ja hintataso menee alaspäin kuin lehmän häntä.

Kohta ollaan tilanteessa että auton tuonti ulkomailta ei kannata niin että niitä saisi myytyä, vain ehkä omaan käyttöön, mutta taas toisaalta käytetyt autot ovat ihan romuja vaikkakin halpoja. Uusien autojen hinta taas pomppaa veromuutoksen ansiosta pilviin, jolloin väliraha vanhasta uuteen menee mahdottomaksi.
Kukaan ei saa autoaan suoralla kaupalla myytyä vaan tavallisen ihmisenkin pitäisi ottaa vaihdossa joku 400tkm ajettu romu.

Voivoi mitä pelleilyä. Ainoa oikea ja toimiva tapa olisi poistaa autovero kokonaan ja siirtyä ohjailemaan autokantaa käyttö ja päästömaksujen avulla. Jos kuvitellaan olevamme yhteistä EU-aluetta, niin tämä on ainoa oikea keino. Tähän autoveroon yritetään tunkea aina vain jokin purkka purkan päälle että se vain jotenkin pysyisi koossa vielä muutaman hetken.
Vielä jos ajatellaan asiaa kuluttajan kannalta, niin auto on monelle valtavan suuri investointi. Rahaa laitetaan yleensä jokseenkin vuosipalkan verran kiinni. Näin suuri investointi pitäisi pystyä suunnittelemaan etukäteen moniksi vuosiksi.
Suomessa kun autoverotus muuttuu joka vuosi on kestävän suunnitelman tekeminen mahdotonta. Esimerkiksi nyt kun ostat auton autoveron kanssa ja toimitus on vaikka 31.12.2008, niin menetät mahdollisuuden myydä auton verottomasti toiseen eu-maahan. Mutta mitäpä jos tilaus on jo tehty ja auto tuleekin pari päivää liian aikaisin, niin jos haluaa luopua autostaan vaikka parin vuoden päästä, niin asiakaskunta on -08 rekisteröidylle autolle 5 miljoonaa kun taas -09 rekisteröidylle autolle 400 miljoonaa (vai mitä se EUn väkiluku on).
Niin ja sittenhän on tämä autoverosta valittaminen. Jos jokainen auton ostaja on autoverovelvollinen, niin jokaisen uuden auton ostajan kannattaa tehdä autoverovalitus. Jos uusia autoja myydään vuodessa n. 150000 Suomessa, niin kannattaa jokaisen valittaa ja jos valituksen käsittelyyn menee aikaa n. 2 tuntia per valitus saadaan aikaiseksi reilut 150 uutta työpaikkaa tulliin pelkästään näiden käsittelyyn (jos lasketaan että tullin suojatyöntekijä tekee töitä 40 tuntia viikossa 48 viikkoa vuodesta).
Niin ja kun sitä käyttömaksuun perustuvaa verotusta tuossa selvitin. Suomessa on joku 2,2 miljoonaa henkilöautoa ja reilut 200000 pakua. Eli yhteensä n. 2,4 miljoonaa autoa. Autoveron tuotto on vuodessa noin 1,5 miljardia. Jos autoverosta luovuttaisiin ja siirryttäisiin käyttömaksuun olisi käyttömaksu 625 euroa vuodessa. Tietenkin tämä käyttömaksu voitaisiin ja pitäisi porrastaa niin että pienen ekologisen auton ostaja maksaa pienemmän käyttömaksun ja ison hirmun ostaja maksaa enemmän, mutta tuo olisi keskiarvo autoa kohden. Tämä olisi ainoa järkevä ja terve tapa hoitaa asia. Ja näin tämä asia tullaan hoitamaan vielä joskus tulevaisuudessa tai sitten autoilla ei enää ajeta muutaman vuoden päästä.
Jaksoitko lukea? Kiitos. Olenko turhautunut. En. Mutta jotenkin "sapettaa" elämän kaikilla aloilla "linjattomuus" ja "kuppaaminen". Näihin Tulli kyllä pahasti syyllistyy.
Ps. Olen joskus ajatellut ja yrittänytkin kirjoittaa kirjaa, mutta tällä äidinkielen taidolla ja skitsofreenisellä tavalla hyppiä asiasta toiseen ei siitä tule yhtikäs mitään, kun omaa tuottamaa tekstiä ei meinaa jaksaa itsekään lukea, saati sitten ymmärtää.